Ny forhandlingschef i Jordemoderforeningen

Første august startede Klaus Groth-Andersen som forhandlingschef i Jordemoderforeningen. Klaus er cand.scient.pol. og har senest arbejdet i Yngre Læger, der er en del af Lægeforeningen. Her har han været med til at forhandle blandt andet overenskomst for lægerne. Og erfaringerne herfra vil den nye forhandlingschef tage med over i Jordemoderforeningen.

Jordemoderforeningen har hidtil forhandlet aftaler om arbejdstid gennem Sundhedskartellet, men skal efter skiftet til Akademikerne, AC, forhandle arbejdstid i det regi.

- Der er helt klart paralleller mellem forhold for læger og for jordemødre. Begge grupper har meget vagtarbejde og skiftende vagter. Det giver et hårdt pres på den enkelte samtidig med, at skruen i sundhedsvæsnet er blevet strammet med færre til opgaverne, siger Klaus og nævner et eksempel fra Yngre Lægers overenskomst.

- Vi fik en værneregel ind ved overenskomstforhandlingerne i 2015, som lagde øvre grænser for belastning i vagterne. Det er godt både af hensyn til lægernes arbejdsmiljø, men bestemt også af hensyn til patientsikkerheden. Begge dele er vigtigt at have med i en forhandling, siger han.

Klaus har gennem sine tolv år i Yngre Læger god erfaring med AC og de muligheder, der kan ligge ved at være med der.

- Jeg synes, at skiftet til AC er spændende og jeg mener, at det vil give gode muligheder for jordemødrene. Blandt andet ved at vi kan være med til at tegne sundhedsvæsnet, siger Klaus.

Klaus er gift med Tina og de har sønnerne Julius og Felix på 13 og 10 år.

Det er ikke halsbrækkende ture på mountainbike eller maratonløb, han nævner, da tidsskriftet spørger til fritidsinteresser. Klaus quizzer. Han er med på et quiz-hold, der turnerer rundt på diverse cafeer, hvor der quizzes. Hans stærkeste kategorier er historie, samfundsforhold og sport. Når spørgsmålene handler om musik eller naturvidenskab, trænger Klaus sig ikke på, men stoler på, at de andre på holdet kan byde ind.