Leder: Man skal ikke stå alene med en klagesag

“Jeg var flov over at have fået en klagesag, og det var ikke noget, jeg delte med mine kolleger. I min verden var det jo nok kun mig, der havde oplevet at blive klaget over. Jeg havde i hvert fald ikke hørt om andre.”

For mere end 25 år siden havde jeg en klagesag. Det er altså længe siden, meget længe siden.

Men det står alligevel stadig knivskarpt for mig. Både hvad der skete i forbindelse med fødslen og den efterfølgende klage. Og det gør alle de følelser, der fulgte med, også. Fortvivlelse over, at jeg havde medvirket til, at en kvinde ikke havde fået en optimal behandling, tvivlen over om jeg var en dygtig nok jordemoder og ensomheden i forhold til at skulle reagere på klagesagen.

Siden dengang er det blevet langt hyppigere, at en patient vælger at klage. Det kan være klager over decideret fejlbehandling, men det kan også være klager over manglende information eller medinddragelse i de beslutninger, der bliver taget under fødslen. Uanset hvad det drejer sig om, så er det en klage over det arbejde, vi har gjort. Det er rigtigt og godt, at der stilles krav til kvaliteten i vores arbejde og ydelser. Og det er i alles interesse, at det er muligt og let for kvinden at indgive en klage.

Men det efterlader os, der er den primære faglige ansvarlige aktør i graviditet og fødselsforløb, i en yderst udsat position. Særligt under fødselsforløbet i det akutte arbejde er der bare helt enkelt større risiko for, at der sker fejl, end i det ikke akutte arbejde. Og dermed for at der klages – helt berettiget.

Der er mange andre end mig, der har oplevet en klagesag – og de følelser, som følger med.

Selvfølgelig skal vi reflektere og tage ind. Lære, når der sker fejl og også forholde os til, om vi som jordemødre har været en medvirkende årsag til fejlen.

Men vi skal ikke sidde alene med klagesager. Vi skal ikke være alene i det inferno af følelser, de kan udløse, samtidig med at vi skal reagere og respondere relevant, korrekt og konkret på klagens elementer.

Derfor har vi i Jordemoderforeningens sekretariat opgraderet kompetencerne, så foreningens medlemmer kan få den støtte og rådgivning både fagligt og juridisk, der er brug for, når en klagesag opstår. Det kan du læse mere om s… og i de følgende numre af tidsskriftet.