Gode råd når du vil videre som kandidat

Hvis du går med tanker om at tage en kandidat, du er allerede i gang eller måske har du afsluttet uddannelsen. Så er der gode råd at hente i Jordemoderforeningen.

Det var emnet for et webinar, som Jordemoderforeningen afholdt, hvor to jordemødre, der har afsluttet en kandidatuddannelse og fået job på baggrund med den, fortalte om deres erfaringer og hvor Kasper Gabs Hansen, juridisk konsulent i Jordemoderforeningen, fortalte om ansættelse og løn.

Søg bredt og bring jeres kvalifikationer fra jordemoderuddannelsen i spil.

Det var et af de råd, som kandidater og kandidatstuderende jordemødre fik, da de deltog i et webinar arrangeret af Jordemoderforeningen.

- I skal søge bredt og I skal slå på, at I er empatiske, har gode evner for og erfaring med kommunikation og at I er vant til at skulle have overblik, sagde Kasper Gabs Hansen, der er juridisk sagsbehandler i Jordemoderforeningen, på webinaret.

Din jordemoderuddannelse er vigtig

Sofie Riis er uddannet jordemoder i 2012 og kandidat i pædagogisk psykologi fra 2019.
Sofie valgte til en start ikke at profilere sin grunduddannelse, da hun skulle søge job som færdig kandidat. Det var medvirkende årsag til, at hun måtte lede i 18 måneder efter et job, hvor hun kunne bruge sine nye kompetencer.

Hun startede med at søge job uden for sundhedsvæsnet blandt andet med HR, men det skulle vise sig, at der var mange andre ansøgere. Og dermed mange afslag.

- Jeg troede, at jeg skulle efterlade jordemoderen, men nej, jeg skulle bruge og bruger hende rigtig meget, sagde Sofie Riis, der i dag er ansat som kvalitetskonsulent i Region Sjælland, hvor hun blandt andet arbejder på klage- og erstatningsområdet.

- Jeg hører til under det obstetriske område og min chef er Trine Lind (chefjordemoder på Slagelse Sygehus, red). Jeg arbejder meget tværfagligt og oplever, at mine kompetencer som jordemoder er meget værdsat, sagde Sofie Riis.

Maria Brintow er uddannet jordemoder i 2011 og afsluttede den jordemodervidenskabelige kandidatuddannelse fra SDU i 2019 og fik hurtigt job, da hun blev ansat som adjunkt ved den nye jordemoderuddannelse i Slagelse. Nu venter et forløb, hvor Marie skal kvalificere sig i en lektorbedømmelse.

Maria og Sofie fremhæver LinkedIn som et sted, man bør være, når man søger job og også videre i et karriereforløb.

- Og sørg for at dine data altid er opdaterede, lyder opfordringen fra Maria Brintow.

Flere muligheder som kandidat

Jordemoderkandidaterne er ansat på meget forskellige områder og i forskellige sektorer.

Et af dem er det regionale område, hvor antallet af jordemoderkandidater er steget fra 30 til 42 – med færrest i Region Midtjylland og Region Nordjylland.

Kasper Gabs Hansen kom med et hint til jordemoderlederne om at gøre brug af det, som jordemoderkandidaterne kan byde ind med.

- Det, som lederne kan få ved at ansætte en kandidat, er for eksempel en medarbejder, der kan understøtte processer igennem systemet ved at generere data. De kan være med til at løfte kvaliteten i diagnostik, behandling, pleje og omsorg og så kan de løfte forskningsforståelsen i en afdeling, sagde Kasper Gabs Hansen.

Han opfordrede også til, at man overvejer, om man med en kandidatuddannelse gerne vil blive på sin arbejdsplads, eller om man ønsker sig en helt nye arbejdsplads. Hvis man gerne vil blive, så kan det være en god ide at lave en ”kontrakt” med sin leder, hvor forventninger fra begge sider afstemmes.

- Sælg dig selv og aftal et møde igen, når du er næsten færdig med uddannelsen, opfordrede Kasper.

Gode råd:

• Kontakt Jordemoderforeningen før du skriver under på en kontrakt – og gerne inden du skal til samtale.
  • Ved regional ansættelse kan det enten være den lokale tillidsrepræsentant eller sekretariatet (Kasper Gabs Hansen på kgh@jordemoderforeningen.dk), der kan hjælpe ved en forhandling om løn og vilkår.
  • Ved ansættelse i kommuner, staten mv., så kontakt Kasper Gabs Hansen.
  • Gør dig synlig på blandt andet LinkedIn.
  • Sæt dine kompetencer som jordemoder i spil i en ansøgning. Du er blandt andet god til at holde overblikket, du kan kommunikere og har empati.
  • Brug DSA (a-kasse), der tilbyder workshops for akademikere.