Flere vælger barn med Downs syndrom

Selvom der fødes færre og færre børn med Downs syndrom, så gennemfører flere forældre graviditeten til trods for, at de har fået at vide, at deres barn med meget stor sandsynlighed vil blive født med Downs syndrom. Det skriver DR

Tal fra Dansk Cytogenetisk Centralregister (DCCR), der løbende registrerer antallet af gravide kvinder, der vælger at fortsætte graviditeten, efter de har fået stillet diagnosen, viser, at der i 2015 kun var to forældrepar i Danmark, der valgte at gennemføre graviditeten, efter de havde fået besked om Downs syndrom, mens det seneste aktuelle tal fra 2018 viser 11.

Landsforeningen Downs Syndrom peger, ifølge DR, på en bredere og mere nuanceret information til forældrene som en del af årsagen til den lille stigning. Og den opfattelse deler Lis Munk, formand for Jordemoderforeningen. Hun vurderer også, at et mere objektivt og fakta-fokuseret sundhedspersonale kan spille en rolle i, at flere kvinder vælger at fortsætte graviditeten.

- Der har før været en tid, hvor nogle har følt sig presset af systemet til abort, hvis man fik at vide, at man skulle have et barn med Downs syndrom. Det stigende antal kvinder, der fortsætter graviditeten, kan man se som et positivt tegn på objektivitet i vejledningen. Grundlæggende synes jeg, det er en positiv udvikling, at man tager imod det barn, der nu engang er der, siger hun.

I 2018 blev der kun født 22 børn med Downs Syndrom - det laveste antal nogensinde.

Når flere vælger at gennemføre graviditeten på trods af beskeden om Downs syndrom, kan det også hænge sammen med den nye blodprøve-test, NIPT, der blev introduceret i sundhedssystemet i 2015, og i dag tilbydes gravide kvinder, hvor blodprøver og scanninger i forbindelse med første trimester-scanningen har vist forhøjet risiko for kromosomafvigelsen, der tyder på Downs syndrom. Den test kan med 99 procents sikkerhed sige, om fosteret har Downs syndrom.