Covid-19: Gravide opfordres til vaccination – også til det 3. stik

Indberetninger fra landets fødeafdelinger viser en stigning i antallet af alvorlige forløb ved Covid-19-sygdom hos gravide kvinder, der ikke er vaccineret og deres ufødte børn.

Derfor opfordrer Sundhedsstyrelsen, Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi og Jordemoderforeningen igen alle uvaccinerede gravide til at blive vaccineret hurtigst muligt. Gravide kvinder, som har færdiggjort primærvaccination, anbefales revaccination. Sundhedsstyrelsen tager snarest stilling til, om gravide skal anbefales kortere interval fra færdiggjort primærvaccination til 3. stik end den alderssvarende baggrundbefolkning.

Ud fra et forsigtighedsprincip foretrækkes vaccination og revaccination af gravide i 2. trimester, alternativt i 3. trimester.

57 procent af de gravide er blevet vaccineret. Vaccinationstilslutningen er derved lavere end i den øvrige befolkning.

Sundhedsstyrelsen beder derfor alle sundhedsfaglige med kontakt til gravide om at gå i dialog med gravide, der ikke er vaccineret og opfordre til vaccination.

Læs mere på sst.dk