Blæst om præconceptionel rådgivning

Sundhedsstyrelsen lægger med revisionen af ’Retningslinjer for Svangreomsorgen’ op til, at alle kvinder mellem 18 og 30 år tilbydes en rådgivende samtale om, hvilke sundhedsmæssige tiltag de med fordel kan gøre, inden de bliver gravide.

Sundhedsstyrelsen, der pt er i gang med at redigere udkastet til revisionen, mener, at der er evidens bag tilbuddet, men at organiseringen af det skal justeres.

Utidig indblanding i folks liv. Godt forebyggende initiativ. Gammeldags. Unødigt forøget pres på den enkelte kvinde. Relevant og vigtigt.

Reaktionerne på indførelse af et tilbud til alle kvinder mellem 18 og 30 år om at få en samtale hos deres praktiserende læge om deres planer for at få børn spænder vidt.

Debatten om indførelse af præconceptionel rådgivning til unge kvinder kom efter, at Jyllands Posten tog emnet op den 6. juni, hvor formand for Dansk Selskab for Almen Medicin, DSAM, Anders Beich, ikke er begejstret for tanken.

»Tanken om at give unge kvinder mere viden om, hvad der skal til for at blive gravid, gennemføre en god graviditet og få et sundt barn, fejler jo ikke noget. Men jeg har svært ved at se, at det er den praktiserende læge, som ud af den blå luft skal bringe emnet på banen over for den unge kvinde,« sagde han til Jyllands Posten.

Mens Anders Beich ikke synes, at denne form for systematiseret forebyggelse er en god ide i almen praksis, er Lis Munk, formand for Jordemoderforeningen, derimod positiv overfor Sundhedsstyrelsens udspil og mener, at vi må se på, om samtalen nødvendigvis skal ligge hos den praktiserende læge.

"Hvis de praktiserende læger synes, at det er svært at få sådan en samtale ind i konsultationen, så må vi jo tænke anderledes", sagde hun i debatten mellem Beich og Munk i DR’s ’Deadline’ den 9. juni (ca. 20.07 henne i programmet).

I Sundhedsstyrelsen erkender overlæge Christine Brot, der har været tovholder på revisionsarbejdet, at forslaget (se side 27) kræver justering i beskrivelsen af, hvornår en samtale skal finde sted.

- Målet er, at alle unge kvinder får et tilbud om at kunne booke en samtale, hvis de gerne vil have en samtale om graviditet og om, hvordan hun kan forberede sig, siger Christine Brot.

- En samtale er naturligvis frivillig og den skal individualiseres – og tage udgangspunkt i, hvad der er mest relevant for den enkelte kvinde, siger hun.

Christine Brot mener, at der er behov for yderligere udvikling af den præconceptionelle rådgivning, som sundhedsvæsnet skal tilbyde.

- Jeg ser det som et udviklingsområde, hvor det er relevant at se på flere modeller. Men det er oplagt at lægge opgaven hos den praktiserende læge, der har det store overblik og kendskabet til den enkelte kvinde, siger Christine Brot.

De nye retningslinjer er pt ved at blive redigeret i Sundhedsstyrelsen på baggrund af høringssvar fra blandt andre DSAM og Jordemoderforeningen. Intet tyder på, at de er lige på trapperne – men Christine Brot har et håb om, at de udkommer i indeværende år.

Høringsmaterialet til ’Retningslinjer for Svangeomsorg’ samt høringssvar kan findes her