Af Joan Skytte, sundhedsplejerske, Rikke Monrad Hansen, pædiater og Henriette Svenstrup, jordemoder
I 2011 indgik Holstebro kommune i et forpligtende samarbejde og partnerskab med Region Midtjyllands to fødesteder Herning og Holstebro om udviklingen af Danmarks første fødsels- og forældreforberedende kursus ’Familie med Hjerte’ (Familieiværksætterne) med udgangspunkt i den svenske Leksand Model. Holstebro kommune var i gang med udvikling af materialet til kurset samtidigt med, at Region Midtjyllands politikere besluttede at genindføre et tilbud om fire gange fødsels- og forældreforberedelse. Ved at integrere de to undervisningstilbud opstod muligheden for, at sundhedsplejersker og jordemødre kunne undervise side om side, og det blev startskuddet til et dynamisk tværsektorielt samarbejde.
Samarbejdet og de afledte gevinster eksisterede derfor allerede, da der i foråret og sommeren 2013 blev stor national bevågenhed på antallet af nyfødte, der genindlægges indenfor de første 30 dage efter fødslen. De publicerede data vakte en endnu større nysgerrighed på de opgaver, som løses sammen i tværfagligt regi.
Da Folketinget i efteråret 2013 yderligere besluttede, at sundhedsplejen skulle tilbyde tidligt barselbesøg på 4.-5.-dagen til familier, der udskrives indenfor 72 timer, bevirkede det, at snitfladerne mellem fødesteder og kommunernes sundhedspleje blev større end hidtil, hvilket affødte, at der blev sat flere tværsektorielle tiltag i værk. Den tværsektorielle følgegruppe bestående af repræsentanter fra de to fødesteder Herning og Holstebro samt fra seks kommuner – Lemvig, Struer, Holstebro, Ikast-Brande, Ringkøbing- Skjern og Herning – besluttede, at der skulle udarbejdes fælles faglige retningslinjer. Eksempelvis fandtes der ét sæt vejledning om vægttab hos nyfødte og hos fødestedets personale, der tilser familien på 3. dag, mens kommunens sundhedsplejerske havde et andet sæt vejledninger ved besøget på 4. eller 5. dag. Det blev desuden tydeligt, at det er helt nødvendigt at være fagligt nysgerrige på forløb, hvor barnet ender med at blive genindlagt på hospitalets barselafsnit eller børneafdeling pga. trivsels- og ernæringsproblematikker. Lokal gennemgang af data viste nemlig, at 6,11 procent af samtlige nyfødte blev genindlagt indenfor de første 30 dage efter fødslen. Vi fandt, at det er væsentligt at skelne mellem nødvendige genindlæggelser, der opfanges af det fælles sundhedsfaglige sikkerhedsnet, og unødvendige genindlæggelser, hvor en forebyggende indsats eller anden håndtering evt. kunne have medvirket til at undgå genindlæggelsen.
Hvad kunne vi mon få øje på ved at gennemgå forløbene i et læringsperspektiv, hvor vi sammen med repræsentanter fra sundhedsplejen, børneafdelingen og fødeafdelingen dykker ned i, om der er særlige indsatser, der kan være med til at forebygge genindlæggelser?
Audit kan afdække mønstre
Dermed opstod idéen om at lave audit på genindlæggelser. Inden for obstetrikken har vi en mangeårig tradition for perinatal audit, hvor vi gennemgår komplicerede forløb i en læringsoptik, og hvor det handler om at få øje på fælles indsatsområder. Audit på det obstetriske område har blandet ført til øget opmærksomhed på hyperstimulation af veer og på behovet for træning i akutte obstetriske situationer.
Auditarbejdet tager ikke sigte på placering af skyld eller ansvar, men har udelukkende et forebyggende og sundhedsfremmende sigte om at optimere de fælles indsatser.
Audit-metoden er særdeles værdifuld til at identificere indsatsområder, som kan løfte de fælles indsatser til gavn forfamilierne. Ved gennemgang af ét forløb alene kan det være svært at få øje på, om der er særlige indsatser, der er nødvendige. Når der derimod gennemgås en række af forløb, optræder der nogle mønstre, som skaber genkendelighed, og som gør, at nødvendige indsatser træder tydeligt frem. Når der fx er tre forløb i træk, hvor helt basale trivselstegn, som manglende afføring i tre dage, ikke er til stede, bliver det tydeligt, hvor vi i fællesskab kan sætte ind for at understøtte forældrenes egen vurdering af barnets trivsel.
Netop opmærksomheden på barnets basale trivselstegn er noget af det, der er mest i fokus efter to års audit på genindlæggelser.
Relationer, der skabes på tværs af sektorer, er udfordret af flere forhold. Man er blandt andet nødsaget til at opløse de mere traditionelle myndigheds- og faggrænser samt til at se fordomsfrit på hvor og hvem, der løser opgaven bedst til gavn for borgeren. Det centrale er indholdet i indsatsen, og metoden hvormed opgaven løses.
Audit kan også medføre mere konkrete tiltag til fælles gavn på baggrund af fundene. Dette kan ske i tæt samarbejde med pædiatere og kan være med til at udfordre faggruppens faglighed. Det skete eksempelvis, da der viste sig at være behov for mere enkle instruktioner omkring håndtering af gulsot. Dette i erkendelse af at det er nødvendigt med meget konkrete handlingsanvisninger for, at alle faggrupper kan håndtere de indsatser, der besluttes. Det betyder, at faglige instrukser ofte får en anden form, end når de blot udvikles til internt brug.
Resultaterne
Audit på genindlæggelser er en enkel og udbytterig metode, der kan fungere som én af metoderne til at fastholde og videreudvikle den faglige kvalitet og sammenhæng i iværksatte indsatser. Det etablerede fokus på sammenhængende forløb og den fælles indsats og opgaveløsning efterlader rige perspektiver for det videre tværsektorielle samarbejde på tværs af den kommunale og den regionale indsats. Der er allerede iværksat givende initiativer, og det forventes, atdisse blot er startskuddet til mange andre tiltag, som vil bidrage til at kvalitetsløfte og koordinere til gavn for familierne.
Auditmetoden og de iværksatte indsatser er medvirkende til, at genindlæggelserne af nyfødte er reduceret væsentligt over de sidste to år. Graf 1 viser antallet af genindlæggelser fra oktober 2013, hvor arbejdet indledtes til oktober 2015. Genindlæggelserne udgøres både af første- og flergangsfødende samt ambulante fødende og fødende med ophold i barselafsnit efter fødslen.
Figur 1. viser, at hovedparten af nyfødte genindlægges indenfor de første levedøgn. Dette bestyrker, at opgaven med at understøtte nyfødtes trivsel er en fælles opgave, hvor fødested og sundhedspleje I fællesskab udgør det nødvendige sikkerhedsnet under familierne.
Om forfatterne:
Henriette Svenstrup er kvalitets- og udviklingsjordemoder, ved Hospitalsenheden Vest,
Joan Skytte er sundhedsplejerske og faglig koordinator Holstebro Kommune og
Rikke Monrad Hansen er pædiater og overlæge ved Børneafdelingen. Henriette Svenstrup kan kontaktes på telefon 78 43 47 37 og mail henriette.svenstrup@remove-this.rm.remove-this.dk
Sådan forløber audit
Der laves månedlige opgørelser af genindlæggelser jf. Sundhedsstyrelsens opgørelsesmetode. Der har været et stort indledende arbejde med at sikre, at Statens Seruminstituts udvalgte diagnosekoder også er dem, der anvendes i såvel barselafsnit og i børneafdelingen ved genindlæggelser af nyfødte. Der var behov for at justere afdelingernes diagnoseark.
- Når et barn genindlægges indhentes forældrenes samtykke til, at forløbet må gennemgås i en tværsektoriel læringsoptik, hvor journaldokumentation fra forløbet indhentes og deles.
- Der gennemføres ikke audit på samtlige forløb med genindlagte nyfødte, men på udvalgte forløb hvor der vurderes at være stor læringsværdi, og hvor både primær og sekundær sektor har været involveret i forløbet.
- Føde/barselsafsnit og børneafdeling fremskaffer journalmateriale.
- Sundhedsplejersker indhenter materiale fra sundhedsplejens notater. Samtidig hermed stilles sundhedsplejersken nogle simple spørgsmål til forløbet:
– Hvorvidt vurderer du som familiens sundhedsplejerske, at genindlæggelsen kunne være undgået? (ja /nej/ i tvivl)
– Har kommunikationen mellem fødested og sundhedsplejen været tilfredsstillende? (ja/nej, hvis nej beskriv problemet)
– Er der nogle elementer i din vejledning du tillægger særlig værdi, eller er der noget, der kunne være forsøgt anderledes? (skriv dine forslag) - Ved auditmøderne gennemgås forløbet kronologisk og auditeringen indføres i en dertil udviklet database.
- Forløbet vurderes bl.a. på, om der var optimale eller suboptimale forhold, om indsatsen evt. kunne være foregået andetsteds, om genindlæggelsen eventuelt helt kunne være undgået. Desuden vurderes de væsentligste forebyggelses- og indsatsområder.
- Involveret personale får tilbagemelding på auditgruppens drøftelse.
- Der udarbejdes årlige rapporter over resultaterne af auditgruppens arbejde.
- På baggrund af fundne indsatsområder udarbejdes konkrete værktøjer og indsatser, og auditgruppen fremkommer med anbefalinger til den tværsektorielle følgegruppe.
- Auditgruppen formidler resultater til relevant sundhedsfagligt personale, ledelser og politikere.
- Auditgruppen består af repræsentant fra børneafdelingen, sygeplejerske fra barselafsnittet, jordemoder, to sundhedsplejerskerepræsentanter fra de seks kommuner og udviklingsjordemoder.